Počítačová sieť TUNET
Informácie o pripojení
IP adresy
Každé sieťové zariadenie (počítač, notebook, sieťová tlačiareň, sieťový disk,..) pripojené do Počítačovej siete TUNET (ďalej len PS TUNET) musí byť zaregistrované v databáze IP adries TUNET.
Pre správne a bezpečné fungovanie PS TUNET nie je povolené rozširovať sieť pripájaním vlastných wifi rutrov, switchov a hubov. Zriaďovanie takýchto pripojení patrí výlučne do právomoci ÚVT. V prípade, že fakulta alebo katedra má záujem o jej rozšírenie (platí aj pre WIFI siete), môže po dohode s ÚVT zakúpiť vhodné a doporučené zariadenie, pričom ÚVT zabezpečí konfiguráciu, licenciu a centrálnu správu podľa požiadaviek.
O možnostiach sa môžete informovať zaslaním emailu s požiadavkou na adresu dispecing@helpdesk.tuke.sk
IP adresa je unikátne číslo, ktoré je pridelené každému zariadeniu komunikujúcemu prostredníctvom internetového protokolu (IP).
Priklad IP adresy v TUNET: v Košiciach 147.232.XXX.XXX, v Prešove 193.87.XXX.XXX
Pre prideľovanie IP adries sa v rámci PS TUNET používa tzv. DHCP server, ktorý automaticky zariadeniu prideľuje stále tú istú IP adresu na základe jeho registrovanej MAC adresy. MAC adresa je pre každé zariadenie jedinečná a má ju každé sieťové zariadenie. Je daná pri výrobe zariadenia (sieťovej karty). Zobrazuje sa vo forme 12 hexadecimálnych číslic oddelených dvojbodkou. Príklad: 00:90:96:1F:D3:FC
Registrácia sieťového zariadenia v PS TUNET v Košiciach
Pre registráciu zariadenia je potrebná:
Identifikácia používateľa:
-
meno a priezvisko, jedinečný login
Identifikácia zariadenia:
- MAC (fyzická) adresa (ako zistiť v Linuxe, macOS, Windows)
- typ zariadenia
- budova, poschodie, miestnosť
O registráciu svojho zariadenia (počítača, notebooku alebo tlačiarne) požiadate vyplnením webového formulára Žiadosť o registráciu MAC a pridelenie IP adresy v databáze počítačov pre TUNET. Kliknite a po prihlásení vyplňte požadované údaje.
Zmena registrovaných udajov
Pre zmenu údajov už zaregistrovaného zariadenia (zmena zodpovednej osoby, presťahovanie zariadenia, výmena počítača, základnej dosky alebo sieťovej karty) alebo pre ukončenie registrácie je potrebné vyplniť webový formulár Žiadosť o zmenu registrovaných údajov v databáze počítačov pre TUNET (MAC adresy, používateľa, umiestnenia počítača). Kliknite a po prihlásení vyplňte požadované údaje.
Žiadosť je následne doručená do Helpdesk‑u ÚVT a zariadenie bude zaregistrované v databáze IPadresy TUNET. Po registrácii je zariadeniu pridelená IP adresa a môže sa pripájať prostredníctvom univerzitnej PS TUNET do Internetu.
Zrušenie registrácie neaktívneho zariadenia
Rozsah IP adries pridelených pre PS TUNET je obmedzený, preto je potrebné regulovať počet registrovaných zariadení. V pravidelných intervaloch je vykonávaná kontrola aktívnych zariadení.
V prípade, že je určité zariadenie v sieti neaktívne viac ako 1 rok, bude jeho registrácia zrušená a daná IP adresa uvoľnená pre iné zariadenie.
Ak vaše zariadenie nebolo dlhšie zapnuté alebo pripojené do počítačovej siete a vypisuje, že nemá sieťové pripojenie, preverte si, či nebola zrušená jeho registrácia. Pošlite email s údajmi o zariadení na adresu ipadresy@helpdesk.tuke.sk.
Registrácia bude zrušená aj pre zariadenie, ktorého zodpovedná osoba (používateľ) prestane byť zamestnancom TUKE a to aj v prípade, ak počítač bez preregistrovania používa niekto iný.
Pre registráciu sieťového zariadenia v PS TUNET Prešov je potrebné kontaktovať Fakultné výpočtové centrum FVT v Prešove.
Prevádzkové pravidlá
Používateľ má plnú zodpovednosť za zariadenie a svoje aktivity v počítačových sieťach, do ktorých má prístup cez PS TUNET. Pripojené zariadenie, ak je to možné vzhľadom na typ a účel zariadenia, musí byť chránené proti škodlivému softvéru (antivírusový program, firewall).
Používateľ nesmie v sieti vykonávať takú činnosť, ktorá by ostatným používateľom bránila v riadnom používaní siete, napr. nadmerným preťažovaním prvkov siete, šírením počítačových vírusov alebo pokusmi o neoprávnený prístup k prvkom siete.
Ak správca siete zistí, že pripojené zariadenie je napadnuté vírusom, vykazuje nelegálnu činnosť (spam, …) alebo dlhodobo preťažuje sieť, zariadenie bude bezodkladne odpojené z PS TUNET až do vyriešenia problému.
Návod na použitie a inštaláciu antivírusových programov nájdete na webovej stránke https://uvt.tuke.sk/wps/portal/uv/software/antivirusovy‑system